05 april 2009

Macarons



Macarons
100 g finmald mandel
4 äggvitor
3/4 dl strösocker
2 msk nybryggt kaffe
4 dl florsocker
3 msk cacao

Chokladkräm
35 g smör
200 g mörk choklad
1 dl vispgrädde

Tyvärr äger jag ingen liten kvarn att finmala mandeln med. Istället gjorde jag mitt bästa och mortlade mandeln så mycket jag orkade. Macaronsen blev finfina i alla fall. Vilken tur.
Börja med att blanda ihop alla de torra ingredienserna.

Vispa äggvitorna, tillsätt sockret lite i taget. Fortsätt att vispa till en maräng. Man vet att marängen är klar nar man kan vända skålen upp och ner utan att smeten rör sig ur fläcken. Smaksätt marängen med kaffe.

Vänd sedan försiktigt ner de torra ingredienserna och mandeln i marängen och rör färsiktigt tills allt blandats. Fyll en spritspåse och spritsa rundlar stora som femkronor på en bakplåtspappersklädd plåt. Försök att göra dom lika stora då de senare ska paras ihop två och två. Låt kakorna torka ca 30 minuter.

Grädda kakorna cirka 18 minuter i 180 grader i nedre delen av ugnen. Kakorna ska ha fått en hård skorpa men fortfarande vara lite kletiga inuti. Dra bakplåtspappret från plåten och låt kakorna svalna. Lossa sedan kakorna riktigt försiktigt, de går lätt sönder.

Hacka den mörka chokladen till chokladkrämen och lägg den tillsammans med grädden i en kastrull. Värm tills chokladen smält, rör då i smöret. Låt detta stå framme till krämen har svalnat och blivit lite tjockare, gärna över natten.

Stryk på ett lager chokladkräm och para ihop macaronsen två och två.

4 kommentarer:

Sara sa...

Mums!

Sandra sa...

Asså namnet förvirrar mig. Macarons låter ju som pasta. Stirrade på bilden i 10 min och garvade åt hur rolig pasta kan se ut.

Anette sa...

Å dom var ju så goda!! Har tagit receptet så jag ska försöka göra dom.

Kram Mamma

Helena mitt i smeten sa...

Jag älskar macarons, det här receptet måste jag prova! Fin sida förresten!