14 april 2009

Grön ärtsoppa med knaperstekt bacon och pepparrotsgucka

Ibland råder det delade meningar om vad vi ska äta till middag hemma hos oss. Igår var en sådan dag. Karln ville ha kebab och jag var sugen på soppa. Sagt och gjort och han sprang ner till den lokala grillen för att handla sin middag. Medan han var borta slängde jag ihop den här soppan. Ja, det tog faktiskt lika lång tid för karln att hämta kebaben som för mig att laga soppan.


Grön ärtsoppa med knaperstekt bacon och pepparrotsgucka
600 g frysta ärtor
1 hackad gul lök
1 l vatten
1 dl vitt vin
2 grönsaksbuljongtärningar
1 msk torkad timjan
1 dl grädde
1 paket bacon
1 dl kesella
1 msk riven pepparrot

Koka upp vin, vatten och buljongtärningar. Tillsätt lök, ärtor, timjan, och låt det koka i cirka 5 minuter.

Rör under tiden ihop kesella och pepparrot i en skål. Smaka av med salt och peppar.

Strimla baconet fint och knaperstek det i en kastrull. Låt det rinna av på en bit hushålsspapper så att detblir extra knaprigt och fint.

Mixa soppan med en stavmixer tills den blir slät. Tillsätt grädden och låt allt koka upp igen.

Servera soppan med en klick pepparrotsgucka, knaperstekt bacon och ett gott bröd. Vilken tur att jag hade bakat samma morgon.

Bilden har jag lånat av recept.nu, eftersom mitt eget försök att få soppan att se aptitlig ut på bild misslyckades ganska rejält den här gången. Så kan det gå.

2 kommentarer:

Sandra sa...

Jag vill baka men ugnen har pajjat. Vad göra??

/Förtvivlat sötsugen läsare

I Nadjas kök sa...

Hittade din blogg av en slump och jag gillar den, den är helt i min smak!

Ha en fin dag!

Nadja