16 april 2009

Hallonglass utan maskin

Hej!
Jag vill baka men ugnen har pajjat. Vad göra??
/Förtvivlad sötsugen läsare

Kära sötsugna läsare,

Tråkigt att höra att din ugn är trasig, jag beklagar verkligen. Jag kan glädja dig med att man inte behöver ha en ugn för att baka godsaker hemma. Du kanske kan rulla chokladbollar eller varför inte göra din egen glass?

Lycka till!

Hallonglass utan maskin
2 äggulor
½ dl florsocker
2 äggvitor
2 msk strösocker
2 dl vispgrädde
2 dl frysta hallon som har tinat

Börja med att mosa dina hallon med en gaffel.


Vispa äggulor och florsocker pösigt. Vispa äggvitorna tillsammans med strösockret till ett vitt och fast skum. Vispa grädden, men inte allför hårt.

Blanda hallonsmoset med äggulorna. Vänd ner grädden och sist äggvitorna.

Häll smeten i en form och täck över den med lite aluminiumfolie. Ställ formen i frysen i minst 4 timmar.


Ta fram glassen och ställ den i rumstemperatur i ungefär 20 minuter innan den ska ätas. Voila!

2 kommentarer:

Sandra sa...

Nej fy fan vad gott!! Ge mig detta på din balkong i sommar och jag är din för alltid!

Sandra sa...

Fan... undrar vad florsocker heter på spanska?