15 mars 2009

Morotssoppa med chili, ingefära och apelsin

Idag kände jag mig lite extra pysslig och bestämde mig för att slänga ihop något smaskigt till lunch.


Jag rev morötter och grovhackade gul lök, vitlök och ingefära. Alltihop fick fräsa i ett par minuter i en kastrull innan jag hällde på lite gönsakbuljong och lät soppan puttra ett par minuter.


Chiliflingor är gott så det fick åka med ner i soppan.


När morötterna känner sig redo är det dags att ta fram stavmixern.


Man kan pressa en apelsin om man vill...


... och hälla i saften i den mixade soppan.


Krydda med lite salt och peppar.


Och i med en skvätt grädde. Koka försiktigt upp soppan igen.


Färdig att avnjutas. Det blev en finfin söndagslunch idag.

Morotssoppa med chili, ingefära och apelsin

500 g morötter
4 vitlöksklyftor
1 gul lök
en lagom bit ingefära
7 dl grönsaksbuljong
en nypa chiliflingor
1 apelsin
2 dl grädde
salt och peppar

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, vad roligt att få veta din bloggadress också. Fast nu blev jag ju bara hungrig.. Kul med recept i alla fall, ska försöka mig på dom där grekiska biffarna! :)