31 mars 2009

Dinkelpaj med gömda skatter

När man har blivit för gammal för Kinderägg måste man anstränga sig för att få sina överraskningar. Idag överrraskade jag mig själv med att laga en paj. Själva överraskningsmomentet var när pajen äntligen var klar så hade jag glömt vad jag hade fyllt den med. Det ni.



Dinkelpaj med gömda skatter

Pajdeg
3 dl dinkelmjöl
150 smör
2 msk kallt vatten
flingsalt
vitpeppar
chiliflakes

Fyllning
4 ägg
4 dl mjölk
1 dl fryst spenat som naturligtvis är tinad. Man får gärna piffa upp spenaten med en gnutta riven muskotnöt om man har lust.
200 g feta
3 tomater
1 röd lök
1 näve rostade pinjenötter

Börja förslagsvis med att göra pajskalet. Tärna det kalla smöret och knåda ihop med dinkelmjöl, vatten och kryddor. Tryck ut pajdegen i en pajform som får åka in i kylen en stund eftersom degen behöver vila och vara för sig själv en stund.

Sätt ugnen på 200 grader. Pyssla lite med annat en stund och kom tillbaka om en halvtimme.

Nu har degen vilat klart. Nagga med en gaffel och förgrädda i ugnen i 10 minuter.

Fördela spenat, feta, tärnade tomater och rödlök i pajskalet. Rör ihop ägg, mjölj och kryddor och häll i pajformen. Strö över pinjenötterna.

Grädda mitt i ugnen i 40 minuter eller tills äggstanningen känns fast och fin.

Inga kommentarer: