25 mars 2009

Chilivåfflor med ruccola och parmesan

Min karl påminner mig om att det är våffeldagen idag, som om det vore en fantastisk högtidsdag. Eftersom jag inte är så värst förtjust i varken våfflor eller pannkakor blir karln glatt överraskad när jag erbjuder mig att våffla ikväll. Det trodde han aldrig! Vad han inte anar är att vi kompromissar ikväll; det blir våfflor, fast på mitt sätt.



Chilivåfflor med ruccola och parmesan

3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 dl mjölk
2.½ dl vatten
100 g smält smör
1 stor näve ruccola
1 dl parmesan
1 morot
salt och peppar
en nypa chiliflakes, en skvätt tabasco eller något annat chiliaktigt som du gillar
bacon
den allra godaste salladen du kan slänga ihop

Smält smöret i en kastrull. Blanda mjöl och bakpulver i en bunke och vispa ner mjölen. Försök att veva ordentligt så att sörjan liknar en smet. Häll på vattnet och det smälta smöret och vispa lite till. Finhacka ruccolan, riv morot och parmesan och släng ner allt i smeten. Krydda.

Nu är det bara att våffla på som vanligt.

Vi åt våra våfflor med en god fetaostsallad och knaperstekt bacon. Rikitgt smarrigt, tyckte karln. Här finns det fler trevliga våfflor om man är nyfiken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stackars karl kunde han inte ha fått vanliga våfflor - måste du krångla till allt:)

Kram Mamma & Syrran

Anonym sa...

Haha det här är så underligt så jag nästan måste testa. Fast jag äger ju förstås inget våffeljärn :(