24 maj 2009

Inomhusgrillat vitlöksbröd

Den här årstiden brukar jag önska att jag bodde i ett hus med en stor trädgård. Det skulle finnas syrénbuskar och äppelträd. Och kanske rosenbuskar. Narturligtvis skulle det finnas en grillplats också som skulle användas väldigt flitigt. Nu är det så här att jag inte har något hus med någon trädgård, och inte ens en grill. Häromdagen blev jag så förbaskat sugen på grillat vitlöksbröd att jag uppfann en egen inomhusgrill för oss som bor i lägenhet.

Gasspisen förvandlas till en grillplats med ett galler av stål.

Använd gärna gårdagens ciabattabröd. Skiva brödet i lagom stora bitar. Massera in ganska rikligt med olivolja och salta med flingsalt. Brödet grillas direkt över gaslågan på gallret. Passa noga, för det går undan.


Gnid en halverad vitlöksklyfta på det nygrillade brödet, det doftar fantastiskt.


PS. Om du inte har någon gasspis hemma går det bra att grilla bröden högt upp i en varm ugn istället.

4 kommentarer:

Vulkan.se sa...

Hej!

Grattis, din blogg är nominerad till Årets Blok!

Du kan läsa mer om tävlingen ”Årets Blok” på www.vulkan.se.

För att vara med i tävlingen ska du välja ut de bästa inläggen i din blogg och och publicera dem i en bok på www.vulkan.se
Blogg + bok = Blok!

Vänlig Hälsning EvaEmma Andersson, Vulkan

Alla bär på en berättelse - har du gett ut din?
På vulkan.se har 9000 unika titlar skapats sedan start.

aurum sa...

Vitlökbröd är så gott! Jag gillar också nybakat bröd som man kan doppa i lite olivolja... Mums!

A home far away sa...

Älskar vitlöksbröd och wow marängerna såg supergoda ut.


Ha en fin midsommarhelg
Kram Gunilla i Singapore

Emma sa...

Vitlöksbröd är ju kanske bland de bästa som finns. Smart ide med att grilla inne! :)

http://emmaskök.se