12 februari 2009

Rotfruktsgratäng

Min mamma lärde mig en gång knepet för att få till den perfekta potatisgratängen. Hemligheten är att koka potatisen i grädde innan gratängen gratineras i ugnen. Eftersom jag är totally förälskad i rotfrukter gör jag min egen variant av mammas gratäng.



Rotfruktsgratäng

1 kålrot
1 liten rotselleri
2 palsternackor
1 liten sötpotatis
2 morötter
1 purjolök
5 klyftor vitlök, eventuellt färre klyftor om du ska på date efteråt
5 dl vispgrädde
salt och peppar
riven västerbottenost

Skala och skiva rotfrukterna tunt och skiva purjon i grova bitar. Koka ihop rotfrukter och purjolöken i grädden i en stor kastrull. Pressa ner vitlöken och salta och peppra. Koka på låg värme i ungefär en kvart. Rör om ofta så att inget bränner fast.

Häll över gräddkoket i en ugnsfast form. Strö över västerbottenosten. Gratinera i ugnen i 180 grader i 40 minuter.

Inga kommentarer: