27 januari 2009

Rotfruktssoppa med nötfärs och mango

Vissa dagar behöver jag extra mycket kärlek, som till exempel på måndagar när livet känns så där lite extra trögt. Det här är en perfekt middag om man vill överraska sig själv en helt vanlig måndag.



Rotfruktssoppa med nötfärs och mango

4 potatisar
3 morötter
2 palsternackor
1 kålrot
500 g nötfärs
1 purjolök
1 gul lök
1 röd chili
1 mango
5 msk tomatpuré
2 liter vatten
2 buljongtärningar
2 dl creme fraiche
salt
peppar
cayennepeppar
persilja

Skala potatis, morötter, palsternacka och kålrot och tärna till legobitar. Kärna ur och finhacka chilin, slanta purjon och hacka den gula löken. Fräs chili och purjo i en stor kastrull. Släng i rotfrukterna när purjon är mjuk och fräs i en minut. Smula ner buljontärningarna och häll på vattnet och tomatpurén. Koka ihop i 15 minuter.

Stek under tiden nötfärs och gul lök i en stekpanna. Skala och tärna mangon till lika stora bitar som rotfrukterna. Häll i färsen och mangon i kastrullen. Krydda med salt, peppar och cayennepeppar efter eget bevåg. Låt puttra i ytterligare 10 minuter. Rör ner creme fraiche i kastrullen och avsluta med att strö över persiljan.

För att måndagen ska bli extra kärleksfylld kan man baka de här fantastiska muffinsen som jag hittade i Elle mat & vin. Perfekta att doppa i soppan.

2 kommentarer:

Unknown sa...

mmmm det lät smaskigt! det måste jag testa när jag orka gå och handla haha

Anonym sa...

Chevremuffinsen är verkligen i min smak! Gott!! :-)