14 januari 2009

Jättebiff i medelhavssås med rostade tomater

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi innan jag somnar på kvällarna. Dags att starta ännu en blogg om mat tänkte jag en mörk kväll i Januari. Sagt och gjort. Välkommen till Koka ihop.


Jättebiff i medelhavssås med rostade tomater
4 portioner

500 g nötfärs
1 tsk flingsalt
2 krm peppar
2 msk potatismjöl
1 dl mjölk
2½ dl matlagningsgrädde
3 msk tomatpuré
3 soltorkade tomater
1 tsk basilika
1 näve coctailtomater
1 gul lök
några chaminjoner om man har lust
persilja till garnering

Sätt på ugnen på 175 grader. Klyv tomaterna. Lägg dem i en ugnsfast form och droppa över lite olivolja. Ställ in i ugnen i 20 minuter.

Fräs lök och champinjoner i lite smör i en stekpanna. Fräset är klart när löken är mjuk. Häll fräset på ett fat och ställ åt sidan.

Blanda färsen med salt, peppar, potatismjöl och mjölk. Forma en stor rund biff som täcker hela stekpannan. Bryn biffen på ena sidan i fräspannan. Vänd med hjälp av en tallrik och dela biffen i 4 delar. Stek i 5 minuter till.

Rör ihop grädde, tomatpuré, basilika och strimlade soltorkade tomater och häll över biffarna. Toppa med lökfräset och de ugnsrostade tomaterna. Koka ihop i 5 minuter. Garnera med persilja.

Servera med kokt potatis.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, tänkte bara säga att jag provat receptet och det var jättegott. Ändrade basilika till oregano eftersom basilikan var slut och rostde även gul paprika till. Verkligen smaskigt!